Boek een gratis proeftraining
weerstand verhogende vitamines
Lifestyle, Vitaliteit

Zelf je weerstand verhogen, 4 tips

Wat kan je zelf doen tegen virussen?

Naast de adviezen van het RIVM om het virus niet op te lopen kan je ook veel doen om jouw weerstand te verhogen. Het virus krijgt dan geen kans of richt minder schade aan. Weerstand is het vermogen van mensen om zich te wapenen tegen invloed van buitenaf. Hoe beter jouw fysieke conditie, hoe hoger de weerstand. Dagelijks is jouw lichaam bezig om schadelijke bacteriën en virussen te weren. Verschillende onderdelen van het menselijk lichaam werken ingenieus samen om dit voor elkaar te krijgen. Witte bloedlichaampjes zijn de belangrijkste opruimers.

Tip 1. Drink voldoende

Het drinken van 1,5 tot 2 liter water of kruiden thee is belangrijk voor het afvoeren van de afvalstoffen, die het gevolg zijn van het afbreken van onder andere virussen en bacteriën. Als je een koffiedrinker bent drink dan voor elk kopje koffie een extra glaasje water. Vermijd alcohol want dat tast het immuunsysteem aan en droogt uit. Genoeg drinken verhoogt de weerstand.

Tip 2. Eet gezond en gevarieerd voor verhoogde weerstand

Een gezond voedingspatroon met verse groente en fruit ondersteunt het immuunsysteem. Broccoli, boerenkool en spinazie zijn bij uitstek groentes met veel vitamines en mineralen die de weerstand verhogen.  Fruitsoorten zoals kiwi en sinaasappel bevatten veel vitamine C. Vitamines die de weerstand verhogen zijn Vitamine C, Vitamine E, vitamine D en vitamine B6.  Je kan een gezond voedingspatroon aanvullen met hoogwaardige supplementen zoals Altrient C en Vitamine D3 van Solgar. Een goed multivitamine-supplement is ook een verstandige keuze in deze tijd.

Functie van vitamines

Vitamine C, verbetert het immuunsysteem en verbetert de kwaliteit van botten, haar, huid en nagels. De maximale hoeveelheid vitamine C per dag is vastgesteld op 200o mg. Teveel vitamine C is niet schadelijk en verlaat het lichaam via de ontlasting en urine. Koolsoorten, spruitjes, broccoli en citrusvruchten bevatten veel vitamine C.

Vitamine D, wordt met name aangemaakt uit (zon) licht. Buiten zijn in de zon is dus een goede manier om vitamine D aan te maken. Het zorgt voor sterke botten en helpt bij de opname van calcium en fosfor. Daarnaast speelt deze vitamine ook een rol bij het verhogen van de weerstand en het verbeteren van het immuunsysteem. In voeding is de hoeveelheid vitamine D gering, met uitzondering van vette vis, zoals makreel. Aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag. Vrouwen van 50 plus en mannen van 70+ wordt aangeraden om extra vitamine D te slikken om botten sterker te maken.

Vitamine E  is een antioxidant en beschermt daarmee tegen schadelijke stoffen oftewel vrije radicalen. Deze stoffen kunnen schade veroorzaken aan cellen en weefsel. Het zorgt voor het in stand houden van (spier) weefsel en de weerstand. Boter, ei, noten, zaden en plantaardige olie bevatten vitamine E.

Vitamine B6 is belangrijk bij de stofwisseling en de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn belangrijk voor de opbouw van spierweefsel. Het komt van nature voor in varkensvlees, banaan, aardappelen en volkoren brood. Teveel (supplementen met) vitamine B6 kan leiden tot aandoeningen in het zenuwstelsel. De aanvaardbare bovengrens van vitamine B6 is 25 milligram.

 

Tip 3 Goede balans tussen rust en fysieke inspanning

Om fit te blijven is 2 keer per week krachttraining en dagelijks minimaal een half uur bewegen verstandig. Door te bewegen, zeker in de buitenlucht, breng je jouw geest tot rust en verlaag je het stress gerelateerde hormoon Cortisol. Een goede nachtrust van minimaal 7 uur is minstens zo belangrijk. Je lichaam laadt op en herstelt in die periode. Als je te druk bent om s nachts voldoende te slapen neem dan de tijd voor een powernap van 20 minuten overdag om herstel te bevorderen en de weerstand te verhogen. Je immuunssyteem verzwakt wanneer je niet voldoende rust neemt en genoeg beweegt.

 

Tip 4. Zonlicht en frisse (buiten)lucht verbetert het immuunsysteem

Licht en zonlicht zorgen voor de opname van vitamine D. Frisse lucht en ventilatie zorgt ervoor dat het virus minder kans heeft om zich te verspreiden. Ook frisse lucht, ventilatie en licht helpt om jouw weerstand te verhogen.

Vitamine C van Altrient C, Solgar multivitamine en Vitamine D zijn verkrijgbaar bij Fabulous@40. Bel tijdens de sluiting met Ineke Zweers op 06-81428174 dan komen we het bezorgen. 

Bron; voedingscentrum.nl, vitamine-info.nl, wikipedia

 

 

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply