Boek een gratis intake met bodyscan
is melk gezond
Food

Soyamelk, havermelk of gewone melk wat is gezonder?

Is gewone melk nou gezond voor vrouwen boven de 40 of niet? Ik merk dat veel vrouwen kiezen voor havermelk of soyamelk omdat ze denken dat gewone melk vetter, calorierijker en/of ongezonder is. En hoe zit het met zuivel in het algemeen?

Veel goede voedingsstoffen in zuivel

Melk en melkproducten bevatten veel goede voedingsstoffen:

  • Caseïne eiwit en Wei eiwit zijn goed voor het immuunsysteem en de opname van fosfor en calcium
  • Fosfor geeft samen met Calcium stevigheid aan de botten
  • Calcium helpt tegen botontkalking en is nodig voor gezonde spieren en het zenuwstelsel
  • Vitamine B2 zorgt voor de energie die je uit je voeding haalt en vitamine B12 is nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen
  • Kalium regelt de bloeddruk en de vochtbalans

Allemaal goede voedingsstoffen waar wringt hem dan de schoen?

Verhouding voedingsstoffen in melk en overdaad in ons dieet zijn de bottleneck

Onze voeding bevat veel gluten en caseïne.  Granen, mais, melkproducten en vlees behoren tegenwoordig tot ons hoofdvoedsel en zijn over vertegenwoordigd. Melkproducten en granen zijn overal in verwerkt. Als je kijkt op de verpakking van koekjes, soepen, brood, kant- en klare producten dan is het bijna altijd raak. Melk is gezond maar overdaad schaadt. Daar zit het probleem.

Daarnaast bevat melk een verhouding en soort Caseïne (Beta-caseine A1) die het moeilijk maken om deze eiwit vorm te verteren. Teveel aan caseïne wordt niet goed verteerd en afgebroken in exorfines. Exorfines zorgen voor het verstoren van de hormoonbalans en laaggradige ontstekingen*. Uiteindelijk kan dit bijdragen aan het ontstaan van hart- en vaatziekten, de ziekte van Crohn,  diabetes type 1 en diverse allergieën, waaronder koemelkallergie.

Koemelk bevat ook een andere verhouding fosfor en calcium dan bijvoorbeeld moedermelk. Ons lichaam neemt magnesium, fosfor en calcium in een bepaalde verhouding op. De ideale verhouding fosfor: calcium, voor opname,  is 1:2. In koemelk is de verhouding 1:1. Om de overige fosfor op te nemen heeft het lichaam calcium nodig. De calcium wordt dan juist uit de botten gehaald in plaats van toegevoegd. Met dit mechanisme kan koemelk juist bijdragen

Gefermenteerd voedsel zoals yoghurt, kwark, tempe, zuurdesembrood of zuurkool is veel beter te verteren en veroorzaakt deze klachten niet. Het is in feite al verteerd en bevat goede bacteriën die ondersteunen bij een goede darmwerking.

 

Alternatief voor melk in de koffie

Om de melkproducten te verminderen kan je kiezen voor een plantaardige variant in de koffie. Dit is niet per definitie gezonder.voedingsstoffen melk Havermelk, soyamelk en amandelmelk bevatten veel minder eiwit dan halfvolle melk. Havermelk bevat meer calorieën, koolhydraten en vetten dan melk.  Elke product heeft nadelen en voordelen zo is havermelk gemaakt van granen en bevat gluten. Een goed alternatief is soyamelk maar dat bevat weer wat meer vet. Wel met mate, want rauwe soya kan weer invloed hebben op jouw hormoonhuishouding. Misschien genoegen nemen met 1 “verwen” koffie per dag of toch aan de zwarte koffie?

Diversiteit en testen wat het beste bij je past.

Kortom het gaat niet om de voedingstoffen zelf maar om de verhouding, de overdaad en het gebrek aan diversiteit. Je bewust zijn van de voeding die naast melk in je koffie ook melkproducten en gluten bevat is belangrijk. Maat houden is het devies. Het voedingscentrum adviseert maximaal 40 gram  30+kaas per dag en maximaal een halve liter zuivelproducten per dag voor volwassen vrouwen. Dat is al vrij veel. Veel groenten bevatten ook calcium en fosfor in de juiste verhoudingen en zijn daarom makkelijker opneembaar.

Als je darmklachten hebt, je vermoeid voelt of wellicht wat somber bent is het interessant om eens 3 weken plantaardig en glutenvrij te eten en te drinken. Wellicht merk je verschil in de klachten. Na verloop van tijd kan je gluten, zuivel en andere dierlijke producten één voor één weer opbouwen zodat je ook weet wat de boosdoener is.

Ben je op zoek naar een manier om nu echt af te vallen en meer gezondheidstips? Download de 10 tips om nu echt wat af te vallen.

Bron:

https://www.voedingscentrum.nl/

https://rinekedijkinga.nl/weetjes/melk.html

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply