Boek een gratis proeftraining
summerbody_haarlem
Afvallen, Bodytec

Fit en strak de zomer in? 6 tips

6 tips voor een strak en gezond lichaam

 

Tip 1. Weerstands- of krachttraining is zeer effectief voor een strak en sterk lichaam

Krachttraining of weerstandstraining, zoals Bodytec EMS training, wordt vaak onderschat als het gaat om een strak en fit lichaam. Na je dertigste verlies je 1% spiermassa en je wordt over het algemeen niet lichter, je raadt het dus al. Vetmassa komt in de plaats van spiermassa. Spieren zijn bovendien zwaarder dan vet, als je spieren kweekt en je blijft op gewicht dan verlies je vetmassa.  De geactiveerde spieren vullen de huid op en geven jouw lichaam een strakker uiterlijk.

Tip 2. Actieve spieren zorgen voor een hogere en langere verbranding dan cardio training

Mensen die willen afvallen gaan vaak hardlopen of ondernemen andere cardio activiteiten. Dat werkt veel minder effectief dan het activeren van spieren en de spierconditie verbeteren. In spieren zitten cellen die de stofwisseling aan sturen en bloedsuikers omzetten in energie. Hoe meer energie de spieren nodig hebben hoe meer suikers omgezet worden in energie in plaats van vet. Bij kracht- of weerstandstraining ontstaan scheurtjes in de spieren door (over)belasting. Deze minimale scheurtjes worden weer gerepareerd en de spieren worden sterker gemaakt in de 24 tot 48 uur na de training om de volgende overbelasting beter aan te kunnen. Tijdens de reparatie is de stofwisseling en verbranding van voedingsstoffen nog verhoogd. Dit wordt ook wel afterburn genoemd. Bij duurtraining wordt de verbranding alleen verhoogd tijdens de training.

Tip 3. Gezonde voeding beïnvloedt het resultaat van training voor meer dan 50%

Bij Fabulous@40 horen wij vaak dat mensen gaan sporten om af te vallen. Afvallen lukt minimaal met alleen sporten maar bewegen is wel noodzakelijk. Voeding is een hele belangrijke factor bij het behalen van een lager vetpercentage. Genoeg eiwitten voor opbouw en behoud van spiermassa, gezonde vetten voor de verbranding van koolhydraten en het kiezen voor meervoudige koolhydraten zijn het geheim. Suiker en alcohol vaak de grote boosdoeners. Door in de juiste verhouding eiwitten, gezonde vetten en meervoudige koolhydraten in het voedingspatroon op te nemen kan je jouw gewenste gewicht bereiken en behouden.  De norm voor eiwit inname bij een gemiddeld beweegpatroon is 0,8 keer het lichaamsgewicht in grammen. Verdeel de eiwitten over 4 a 5 porties over de dag, waarvan één portie voor het slapengaan en één portie binnen 45 minuten na een training. Gezonde vetten helpen bij de verbranding van koolhydraten en het verteren van vezels. Gezonde vetten zitten onder andere in vette vis, avocado, olijven, olijfolie en zaden. Meervoudige of trage koolhydraten vind je in diverse groentes, noten en volkoren producten.

Tip 4. Hormonen spelen een belangrijke rol bij het vasthouden van (buik)vet bij vrouwen

Bij de meeste vrouwen boven de 45 wordt de stofwisseling trager door de afname van oestrogeen. De eetgewoontes veranderen vaak niet. Langzaam aankomen of niet meer kunnen afvallen is het gevolg. Jarenlange druk en stress levert bovendien een disbalans op in het cortisol en insuline gehalte van het bloed. Dit kan ervoor zorgen dat bloedsuikers niet goed worden omgezet in energie en in plaats daarvan worden opgeslagen in vet. Met meer buikvet en weinig energie tot gevolg. Door anders te gaan eten kan je de disbalans opheffen en het metabolisme een boost geven. Meer informatie over hormonen en buikvet.

Tip 5. Van rust val je af!

Rust is de derde belangrijke pijler voor een vitaal en energiek gevoel en een gezond gewicht. Te weinig rust resulteert in een stijging van het stresshormoon cortisol in het bloed. Teveel en te lang cortisol in het bloed zorgt voor meer vetopslag en een vermoeid gevoel. In extreme gevallen met een  burn-out tot gevolg. Voor iedereen is de hoeveelheid slaap weer anders maar 8 uur hebben we bijna allemaal nodig. Las gedurende de dag ook nog wat momenten van rust in door meditatie of even niks doen. 3 tot 5 minuten levert al heel veel op.

Tip 6. 20 minuten EMS training staat gelijk aan 3 uur reguliere krachttraing. Probeer het nu gratis

Geen tijd of geen idee hoe je jouw vitaliteit moet verbeteren? Bij Fabulous@40 kan je 2x gratis een EMS Bodytec training bijwonen. We kunnen jou ook begeleiden met voeding zodat je in 2 a 3 maanden een optimaal resultaat bereikt. Onze voedingsdeskundige kan jouw begeleiden naar een ander eetpatroon voor meer energie of een gewenst gewicht. 2 wekelijkse begeleiding of alleen een voedingsschema op maat, beiden zijn mogelijk. Maak en afspraak voor een gratis proeftraining en informeer naar de mogelijkheden om 8 tot 10 kilo af te vallen in 2 maanden en jouw spiermassa te vergroten. 

Boek een gratis proeftraining

Meer informatie over Bodytec EMS training vind je hier.

 

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply