Boek een gratis proeftraining
verhogen weerstand
Afvallen, Food, Lifestyle

5 tips voor een hoge weerstand

In deze tijd ligt de nadruk nog meer op een goede gezondheid en een hoge weerstand. Dat is natuurlijk maar ten dele beïnvloedbaar. Goed nieuws, je kunt wel zelf wat doen om de kans op ontstekingen en ziektes te verminderen en energie behouden. We hebben onderzoek van onder andere het Voedingscentrum, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds voor jou op een rijtje gezet in 5 eenvoudige tips. Focus op jouw gezondheid, en een hoge weerstand.

1. Zorg voor een gezond gewicht –

Een gezond gewicht zorgt ervoor dat het lichaam goed kan functioneren en zorgt voor een hoge weerstand. Een gezond gewicht hoort bij een BMI tussen de 20 en 25. Je kunt eenvoudig jouw BMI berekenen via de site van het Voedingscentrum. Overgewicht verhoogt de kans op ontstekingen en vatbaarheid voor allerlei ziektes. Bij teveel buikvet, rond de organen, stijgt het risico op ontstekingen. Ontstekingen zijn vaak de voorbode van andere aandoeningen. Zo zorgt fors overgewicht voor een verhoogde kans op suikerziekte, kanker, hart- en vaatziekten.
Bewegen, gezonde voeding en zeker ook rust kunnen u helpen een gezond gewicht te bereiken. Dit is voor iedereen binnen handbereik door elke dag kleine dingen te veranderen.

2. Kies voor gezonde voeding en verhoog je weerstand –

Elk voedingspatroon is een gewoonte. Een gewoonte kan je aanleren of veranderen door minimaal 3 weken een andere gewoonte aan te leren. Dat is wel te doen, toch? Een gezond voedingspatroon bestaat uit vers voedsel, een ruime hoeveelheid groenten, een beperkte hoeveelheid koolhydraten, gezonde vetten en een ruime hoeveelheid eiwitten. Kies bijvoorbeeld niet voor wit brood maar kies voor volkoren brood of nog beter volkoren crackers. De vezels in volkoren producten zorgen voor een langzamere opname van de koolhydraten en voor een goede werking van de darmen. Door de langzame opname blijft de bloedsuikerspiegel stabieler. Een piek in de bloedsuikerspiegel wordt gevolgd door een energiedip en trek. Kant- en klaar maaltijden en pakjes bevatten vaak extra suiker en smaakmakers die ervoor zorgen dat u teveel eet en honger blijft houden. Drink minimaal 1,5 liter water en thee en koffie zonder suiker. Als u wat gewicht wil verliezen is het belangrijk om tijdelijk de koolhydraten te beperken tot 100 a 150 gram. Voor eiwitten geldt 0,8 keer uw gewicht in grammen en voor vetten ongeveer 80 ml/gram per dag. Eet regelmatig en ook niet te weinig. Beperk alcohol tot 2 eenheden per week.

3. Beweeg genoeg en train je spieren –

Dat kan laagdrempelig zijn. Rond en om het huis bewegen we al door het huishouden te doen, trappen te lopen. Stevig doorwandelen met 100 passen per minuut zorgt al voor een hogere verbranding en een verbeterde bloedsomloop. Zoek iets dat bij u past zodat u er plezier in hebt en het goed volhoudt. Het gaat er ook om dat je iets verandert in jouw leefstijl waardoor je jouw lichaam weer uitdaagt en gezonder maakt. Als je helemaal niet gewend went om te bewegen is een half uur per dag matig intensief bewegen al een goed begin. Als je veel hardloopt dan is krachttraining weer een mooie aanvulling om de core te versterken. Dat voorkomt blessures en houd jouw spiermassa op peil. Je verliest vanaf je dertigste 1% spiermassa per jaar dus krachttraining is vanaf die leeftijd zeker geen overbodige luxe.

4. Neem voldoende rust –

Stress en altijd maar “aan staan” zijn net zo schadelijk voor jouw gezondheid als overmatig eten. Zorg voor voldoende ontspanning gedurende de dag en een goede nachtrust van minimaal 8 uur.

5. Aanvullende vitamines en mineralen –

Vitamine D en vitamine C verhogen de weerstand. Vitamine D is zeker in de winter een aanrader. De aanbevolen hoeveelheid vitamine D voor volwassenen is 100 microgram per dag, een supplement van 25 microgram volstaat als aanvulling op daglicht. Voor vrouwen boven de 50 wordt aanvulling van vitamine D sowieso aanbevolen door het Voedingscentrum. Dit vermindert de kans op botbreuken omdat vitamine D de opname van calcium bevordert.
Wil je wat afvallen en jouw weerstand verhogen? NewFigure Clinic in Haarlem kan jou helpen om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Zonder hongergevoel, met gewoon eten uit de supermarkt. Interesse? Boek nu een gratis intake met bodycompositiescan dan leggen wij het programma uit.

Meer informatie NewFigure Clinic Haarlem

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply