Boek een gratis proeftraining
outdoor 40+
Food, Lifestyle, Vitaliteit

5 goudrode tips voor een heerlijk fitte herfst

 Hoe voorkom je dat je minder fit bent tijdens de herfst?

De herfst komt eraan. Om je heen wordt al wat afgesnotterd en de eerste ziekmeldingen zijn een feit. De herfst is ook een mooi seizoen prachtige kleuren in de natuur en ook in de groente van het seizoen. Wat kan je doen om al dat gesnotter voor te blijven? 5 tips voor een heerlijke herfst.

Tip 1: Blijf bewegen tussen de buien door

Volgens een onderzoek van David Nieman, professor aan de Appalachian State University, onder 1000 mensen zorgt beweging en sport ervoor dat je minder snel verkouden of grieperig wordt. Beweging en actief zijn zorgt voor een verbetering van het immuunsysteem. Het risico op een koudje wordt met wel 50% verminderd bij een actieve levensstijl en een fit gevoel. 30 tot 60 minuten extra bewegen per dag is genoeg. Als je kort intensief of matig, langer dan een uur,  beweegt komt bovendien endorfine, dopamine en serotonine vrij. Allemaal neurotransmitters, stofjes die ervoor zorgen dat zenuwcellen met elkaar communiceren. De stoffen zorgen respectievelijk voor een euforisch gevoel en minder pijn, een blij beloningsgevoel en een geluksgevoel.

Bewegen zorgt ook voor een vermindering van stress omdat je “uit je hoofd” gaat.

Tip 2: Blijf actief in bed

Het is bewezen dat mensen die 1 of 2 keer sex hebben in de week meer antilichamen in hun bloed hebben dan mensen die dat niet doen. Dit beweren wetenschappers van de Wilkes University in Pennsylvania. Uit hun onderzoek bleek dat mensen die regelmatig seks hebben (een á twee keer per week), een hoger gehalte van Immunoglobuline A (IgA), antilichamen, hebben dan mensen die  minder vaak seks hebben. Antilichamen wapenen je ook tegen virussen van buiten af. Het verhoogt je immuniteit. Daarnaast is het ook goed voor jouw hart en werkt het stress-verlagend.

Tip 3: Voldoende nachtrust

Wellicht in strijd met bovenstaande tip maar een goede nachtrust werkt ook stress-verlagend. Het aantal uren is natuurlijk per persoon verschillend maar gemiddeld kun je uitgaan van 8 uur per nacht. Neem de tijd voor voldoende slaap.

Tip 4: Vitamine C en D supplementen

De gezondheidsraad raadt vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 aan om 10 milligram vitamine D extra te slikken. Een tekort aan Vitamine D kan leiden tot broze botten en de kans op breuken verhogen. Vitamine D regelt het gehalte calcium en fosfaat in het lichaam, die verantwoordelijk zijn voor de groei en het behoud van gezonde botten en spieren. Vitamine D komt vooral uit zonlicht, in voeding zoals vette vis komt het in kleine hoeveelheden voor. In de herfst en winter komen we wat minder buiten en is de zon wat minder te zien. Daarom is het slikken van Vitamine D in deze periode aan te raden voor alle leeftijdscategorieën.

Vitamine C bevordert de vorming van bindweefsel, zorgt voor een betere opname van ijzer en versterkt het immuunsysteem. Het zorgt voor een mooiere huid, haar en nagels. Kies bij een vitamine C supplement voor goede kwaliteit. Liposomaal verpakte vitamine C wordt beter opgenomen dan vitamine C in tabletten. Door de vetbolletjes waar liposomale vitamine C, grotendeels, in verpakt zit, wordt de vitamine C niet afgebroken in de maag. Bij tabletten kan wel 80% van de vitamine C afgebroken worden in de maag bij een liposomaal supplement is dat slechts 5%. Altrient C is een supplement dat wij aanbevelen en ook in huis hebben bij Fabulous@40. Ook zuivere Aloe Vera bevat vitamine A,C en E.

 

Tip 5: Eet (warme) groente van het seizoen

Volgens de Chinese geneeskunde is de herfst een tijd van naar binnen keren en verdorring. In deze periode is het belangrijk om het lichaam goed warm te houden en energie te sparen. Vermijd daarom rauwe groente en eet wat het seizoen je geeft. Zo spaar je ook nog eens het milieu. Rauwe groente kosten veel energie in de vertering. Spruiten, pompoen, witlof en alle kolen zijn volop verkrijgbaar in de herfst en geven je precies de voedingsstoffen die je nodig hebt in deze periode. Al deze groenten zitten vol vitamine C.

Pompoen bevat naast vitamine C ook vitamine B2, ijzer en veel vitamine A, zoals in de meeste rode en oranje groenten. Deze antioxidanten zorgen voor celgroei en beschermen de huid en de ogen.

Spruiten bevatten naast vitamine C ook foliumzuur, vitamine K, Calcium, ijzer en Sulforafaan. Van dit stofje, dat ook in broccoli zit wordt beweerd dat het kanker zou kunnen voorkomen.

Boerenkool zit boordevol gezonde voedingsstoffen. De herfst en wintergroente bevat veel vitamine A, B2, B6 en C. Daarnaast is het rijk aan foliumzuur, calcium en ijzer. Allemaal stoffen die je elke dag nodig hebt en die de kans dat je ziek wordt helpen verkleinen.

Kortom, genoeg om jezelf te wapenen en fit en energiek door de herfst te komen. We zien je graag voor de nodige beweging en EMS training bij Fabulous@40!

Bronnen: Gezondsheidsnet, gezondheidsraad.nl

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply