Boek een gratis intake met bodyscan
gezond gewicht tips
Afvallen, Lifestyle, Vitaliteit

2021 Nu echt een gezond gewicht; 10 tips

Nu echt een gezond gewicht?! 10 tips
Een nieuw jaar, een nieuw begin. We maken een nieuwe start met of zonder goede voornemens. Afvallen en een gezond gewicht staan hoog op het lijstje in januari. Blijvend en substantieel afvallen is echt voor iedereen mogelijk. Met deze tips wil ik jullie op weg helpen. Mocht je meer begeleiding willen dan kan je altijd contact met mij opnemen. Veel succes!

Tip 1. Een goed begin is het halve werk

Ben jij iemand die zich elk jaar voorneemt om af te vallen maar na een paar weken de handdoek in de ring gooit? Veranderen is niet makkelijk en een verandering volhouden is al helemaal lastig. Je kan je succes verhogen door gestructureerd jouw gedrag te veranderen. Je kan een verandermethode gebruiken. In deze methode hanteer je een aantal stappen.

1. Bereid het goed voor.

Vraag jezelf af welk doel je wil bereiken en waarom je dat wil. Wat is voor jou een gezond gewicht? Visualiseer jezelf terwijl je dit doel bereikt hebt. Schrijf je doel op en de redenen waarom je dit doel wil bereiken. Maak een plan.
2. Bedenk wat de belangrijkste valkuilen zijn en schrijf deze ook op. Verzin, van tevoren, manieren om de valkuilen te vermijden en een beloning voor gewenst gedrag. Wat ga je doen om bepaalde situaties te mijden of om anders te reageren als de situaties zich voor doen. Oefen de situaties en evalueer je gedrag voor jezelf.

3. Maak de tussenresultaten meetbaar en concreet

en stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je een tussenresultaat haalt. Meet tussendoor vooral op gewenst gedrag in plaats van resultaat. Het resultaat komt vanzelf.

4. Geef niet op als het een keer mis gaat.

Doe een stap terug en zet het plan door.

5. Betrek andere mensen erbij.

Vertel over je doelstellingen om een gezond gewicht te behalen, zodat je support ontvangt van de mensen om je heen. Het is natuurlijk ook meteen een stok achter de deur.

Als je deze stappen doorloopt heb je 2 tot 3 keer zoveel kans om gewoontes te veranderen en jouw doelstellingen te halen.

Tip 2. Hardlopen, boksen of gewichtheffen voor een gezond gewicht?

Als je meer calorieën verbrandt dan je in je mond stopt dan val je af. Zo simpel is het. Meer verbranden is dus één van de opties. Ik maak vaak mee dat mensen veel gaan hardlopen als ze willen afvallen. Dit is niet de meest effectieve methode en zorgt snel voor blessures. Als je gaat hardlopen en je wil zorgen voor vetverbranding dan moet je of de hartslag, kort, heel erg verhogen met een kort rustmoment tussendoor of heel lang op een hartslag van 75% van jouw maximale hartslag lopen. Met heel lang bedoel ik langer dan 25 minuten hardlopen en langer dan een uur voor fietsen.

Hiit-training, high intensity interval training, is heel effectief voor vetverbranding als je wil hardlopen, effectiever dan een duurtraining omdat je meer en langer vet verbrandt. Een hiit-training van maximaal 20 minuten is al genoeg. Met hiit-training ga je wel tot het gaatje, 20 seconden zo snel en/of intensief mogelijk bewegen en 10 seconden rust. Je kan de intervallen ook langer maken 1 minuut knallen en 30 seconden rust, bijvoorbeeld. Als je begint dan zijn kortere intervallen aan te raden. Je kan voor een hoge hartslag denken aan sprinten, knie-heffen, jumping jacks, burpies en jumping squats.

Krachttraining wordt ook zwaar onderschat, zeker door vrouwen, als het gaat om vetverbranding. Hoe meer spieren je hebt hoe meer je verbrandt per dag, in rust. Na een goede krachttraining heb je bovendien een after-burn van wel 24 uur. Dat betekent dat jouw verbranding wel 24 uur hoger is dan normaal om spierherstel te kunnen bewerkstelligen.

Na jouw dertigste verlies je 1% spiermassa per jaar, als je niks doet aan krachttraining verlies je dus vitaliteit op termijn. Nog een goede reden om krachttraining niet over te slaan.

Krachttraining zorgt ook voor een betere hormoonbalans en daarmee voor een stabieler humeur en meer zelfvertrouwen door de aanmaak van testosteron. Kortom krachttraining past in een levensstijl met een gezond gewicht.

Ben jij iemand die moeite heeft om af te vallen en wil je weten wat je hieraan moet doen? Wil je weten hoe het zit met de juiste verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten om wat af te vallen? Download het gratis e-book met alle andere tips en gezonde recepten, ter inspiratie.

Download het ebook met 10 tips voor een gezond gewicht

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply