Boek een gratis proeftraining
Food, Vitaliteit

Zwembandjes accepteren of slimmer eten? 4 tips

De strijd tegen overtollig lichaamsvet is meestal erg lastig op elke leeftijd, maar het wordt zelfs nog moeilijker naarmate je ouder wordt. Je lichaam reageert anders op je dieet en beweging. Het verbranden van calorieën gaat langzamer en je hebt meer energie of inspanning nodig om dezelfde activiteiten als voorheen uit te voeren.

Dalende hormoonspiegels als oorzaak.

Het menselijk lichaam maakt ongeveer vanaf het veertigste levensjaar een fundamentele verandering door, bij de een iets eerder, bij de ander wat later. Onze stofwisseling vertraagt en er worden minder calorieën verbrand. Verschillende factoren zijn verantwoordelijk voor die gewijzigde stofwisseling.De productie van geslachtshormonen daalt tien jaar eerder bij vrouwen dan bij mannen. Bij beide sexen neemt bij het stijgen der jaren het niveau van het groeihormoon somatotropine, dat spiergroei en afbraak van vetten bevordert, af. En wie niet aan sport doet, krijgt al pakweg vanaf zijn 30e levensjaar te maken met een afnemende spiermassa. Het gewicht neemt doorgaans niet af, het percentage lichaamsvet neemt toe. Ergens ook wel logisch: vanaf een bepaalde leeftijd is ons organisme alleen nog maar ingesteld op instandhouding van de lichaamsmassa, niet meer op groei. Zo wordt door de jaren heen de buik steeds ronder en komt het tot zogenaamde “love handles” op de heupen.Spiermassa verbruikt, zelfs in rust meer calorieën dan vetweefsel, met een afnemende spiermassa daalt dan ook het calorieverbruik. Het resultaat: wie evenveel eet als voorheen zonder meer te bewegen, neemt in gewicht toe.

Wat kan je doen aan toenemend vetpercentage. 4 tips

Natuurlijk is het moeilijk, maar het is niet onmogelijk. Een van de grootste barrières die we zien wanneer personen gewicht proberen te verliezen, is dat ze gefrustreerd raken wanneer ze geen resultaten zien op de korte of middellange termijn. Er is geen reden tot wanhoop, want deze resultaten kosten tijd, maar ze zullen komen.
Sommige vrouwen denken dat hun dieet of bewegingsroutine geen verschil maakt, maar dat is niet waar. Wanneer je gewicht kan verliezen op de juiste manier met de juiste voeding op de juiste momenten dan voel je je een stuk beter en een gezonde levensstijl en voeding helpt ook om het risico op ouderdomsziektes te verminderen of zelfs voorkomen.

Tip 1: Tijd, geduld en regelmaat

Natuurlijk is het moeilijk, maar het is niet onmogelijk. Een van de grootste barrières die we zien wanneer personen gewicht proberen te verliezen, is dat ze gefrustreerd raken wanneer ze geen resultaten zien op de korte of middellange termijn. Er is geen reden tot wanhoop, want deze resultaten kosten tijd, maar ze zullen komen.
Verhoog je consumptie van fruit en groenten vergroten (rauw wanneer mogelijk) en al die gefrituurde voedingsmiddelen, geraffineerde suikers en ongezonde vetten vermijden. Probeer de tijdstippen van maaltijden en tussendoortjes vast te houden.
Hoewel sommige mensen wel af kunnen vallen door af en toe te vasten, eten de meeste mensen minder als ze vaker een kleine maaltijd nemen en hierdoor hun doel bereiken zonder een jojo effect te ontwikkelen of zelfs nog meer aan te komen dan het gewicht voorheen. Naast vier tot zes kleine maaltijden per dag, verhoog je je metabolisme ook door gezonde tussendoortjes te eten.

Tip 2 Eet genoeg magere eiwitten

Als je veel magere eiwitten eet verhoog je je metabolisme, omdat het veel energie kost om proteïnen te verteren. Kies magere eiwitten zoals kalkoen, vis, eieren, bonen en tofu.
Kwark is een goede bron van magere eiwitten. Het is heel goed om kwark te eten, vooral vlak voor het slapengaan, omdat het langzaam in je bloed terecht komt, waardoor je metabolisme de hele nacht blijft werken.
Whey eiwitten shakes zitten vol met aminozuren en zijn voor iedereen te gebruiken, zelfs als de beweging op minimaal staat. Om spierafbraak te voorkomen is het verstandig om minimaal 1,3 keer jouw lichaamsgewicht aan eiwitten te eten.  Magere eiwitten direct na sport en voor het slapen gaan zorgen voor beter spierherstel en minder spierafbraak.

Tip 3 Voeg kruiden toe aan je favoriete gerechten

Door pittige pepers, sambal of cayennepeper aan je recepten toe te voegen kun je je metabolisme verhogen. Het effect van het eten van pittige dingen is slechts tijdelijk, maar je kunt dagelijks aan een of meer van je maaltijden pepers toevoegen om te blijven profiteren van het effect op je metabolisme.
Onthou dat pittig eten je metabolisme slechts met 8% verhoogt, dus je moet nog steeds goed in de gaten houden hoeveel calorieën je eet als je wilt afvallen.

Tip 4 Drink veel water en vermijd alcohol en koffie

Onderzoek heeft aangetoond dat je je metabolisme met wel 40% kunt verhogen als je meer water drinkt. Deze verhoging zou het gevolg kunnen zijn van de poging van je lichaam om het water dat je drinkt te verwarmen, maar de reden is nog niet bekend. Alcohol en koffie hebben een de-hydraterende werking en zorgen voor meer onrust in de hormoonhuishouding.
Ons lichaam verwart dorst vaak met honger, dus daarom is het ook heel belangrijk om goed gehydrateerd te blijven.

Krachttraining en voeding

Waarom is krachttraining zo belangrijk naast een goed voedingsschema om je gewenste resultaat te krijgen?!
Als je meer spieren hebt, is je metabolisme in rust hoger. Een halve kilo spieren verbrandt 50 calorieën per dag, terwijl een halve kilo vet slechts 20 calorieën verbrandt. Dat lijkt misschien niet veel, maar de hoeveelheid calorieën die je lichaam in rust kan verbranden stapelt zich uiteindelijk wel op.
Spieren verbranden veel meer calorieën dan vet, dus hoe meer spieren je krijgt, hoe hoger je metabolisme in rust zal zijn. Elke spiercel die je erbij krijgt is een klein fabriekje dat constant calorieën voor je verbrandt, zelfs als je slaapt, en nog veel meer als je sport.
Dit is de enige manier om je ruststofwisseling te verhogen, en die is verantwoordelijk voor 60 tot 70 procent van de calorieën die je elke dag verbrandt. Meer spieren zorgt ook voor een sterker lichaam en kan blessures voorkomen of verhelpen.

Wil je je lekker fit voelen deze zomer. Start met de Fit-test, die bieden wij tijdelijk gratis aan. Dan weet je waar je staat en kan je meteen aan de slag.

Meer informatie Fit-test

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply