Boek een gratis proeftraining
krachttraining vrouwen 40+
Bodytec, Fitness, Vitaliteit

5 redenen waarom spiertraining voor vrouwen van 40+ een must is

Krachttraining is heel belangrijk voor vrouwen boven de 40. Een sterker lijf een stabielere geest zijn slechts twee voordelen. Wij geven jou 5 redenen waarom krachttraining jou veel oplevert. Met gewichten in de weer in een zaaltje met Arnold Schwarzeneggerts is meestal niet favoriet bij vrouwen maar er zijn andere, minder tijdrovende en leukere manieren. Daarover later meer, nu eerst de beloofde 5 voordelen.

1.Een gezonder, strakker en mooier lichaam

Als je spieren traint krijg je meer spierdefinitie en meer vorm in je lichaam. De spieren vullen de huid als het ware op. Billen worden ronder en voller en de buik wordt strakker. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over een mannelijk lichaam, je maakt dan wel testosteron aan met spiertraining maar dat is nog vele malen minder dan de hoeveelheid die mannen van nature in hun lichaam hebben.
Testosteron zorgt wel voor een strakkere huid en bevordert de aanmaak van elastine en collageen. Voor de overgang is er al sprake van terugloop van het hormoon oestrogeen, dit zorgt voor verslapping van de huid. Met het trainen van jouw spieren kan je de verslapping deels tegen gaan.

Jouw spiermassa neemt, vanaf je dertigste, per jaar 1% af, we worden niet lichter dus je raadt het al… We krijgen er vet voor in de plaats. Door jouw spiermassa op peil te houden ga je dit verouderingsproces tegen.

Krachttraining vermindert bovendien de kans op diabetes omdat de insulinegevoeligheid toeneemt. Je lichaam kan meer glucose verwerken bij de toename van spieractiviteit en groei van de spieren. Je cholesterol profiel verbetert en dit zorgt weer voor verlaging van de kans op hart- en vaatziekten.

2. Sterke botten

Krachttraining belast de botten. Door de botten te belasten met spierkracht wordt de botdichtheid groter en daarmee sterker. Het lichaam past zich aan door de botten sterker te maken. De kans op osteoporose, botontkalking, wordt kleiner door regelmatig de spieren te trainen. Onderzoek wijst wel uit dat dit effect alleen wordt bereikt als je minimaal 2 keer per week, consequent, traint².

 

3.Meer resultaat en minder blessures en/of pijnklachten bij duursporten

Na je vijfendertigste neemt de oestrogeen spiegel af en worden gewrichten gevoeliger. Oestrogeen zorgt voor de “smering” van de gewrichten en bevordert het herstel na intensieve belasting. Je kan daarom, vanaf je 45ste, last krijgen van gewrichtspijn. Als je de spieren om de gewrichten heen in shape houdt dan ontlasten deze spieren de gewrichten.

Door de spieren in je core en bovenbenen te trainen win je aan snelheid en wendbaarheid. Je gaat beter presteren. Krachttraining naast hardlopen, zwemmen of fietsen is een gouden combinatie.

 

4. Een stabiele geest en meer zelfvertrouwen

De aanmaak van testosteron tijdens krachttraining heeft nog meer voordelen. Testosteron zorgt voor meer zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en een verhoogd libido. Rond de overgang kan je last krijgen van stemmingswisselingen door de schommelende hormoonspiegel. Testosteron geeft je een stabielere geest.

5. Een betere stofwisseling en meer vet verbranden

Met krachttraining verbrandt je de suikers in jouw lichaam. De stofwisseling wordt aangestuurd vanuit de spieren. In de spieren bevinden zich energiefabriekjes, de zogenaamde mitochondriën. In de mitochondriën wordt suiker uit jouw bloed, glycogeen, omgezet in energie. Hoe meer activiteit in de spieren hoe hoger de energiebehoefte en daarmee de verbranding van suikers. Als de suikers in het bloed op zijn dan wordt de vetreserve aangesproken.

Bij intensieve training van de spieren, beschadig je de spieren. De spieren moeten herstellen en zich aan gaan passen aan het niveau wat gevraagd is in de training. Zo ga je meer spiervezels benutten en krijg je spiergroei. Ook dit zorgt voor een verhoogde verbranding tot wel 24 uur na de training, de zogenaamde afterburn genoemd. Als je op de bank zit na de training gaat de verbranding gewoon door!

Spieren hebben meer energie nodig dan vet. Een toename van een halve kilo spiermassa zorgt voor de verbranding van 50 kcal extra per dag.

Conclusie en gouden tip

Spiertraining is voor vrouwen, boven de 40, de oplossing voor een strak en gezond lichaam. Dat geven alle bovengenoemde voordelen aan. Mocht je nog twijfelen omdat je bang bent dat je een klerenkast wordt, dan willen we dat vooroordeel ook nog even wegnemen. Vrouwen die `te` gespierd zijn hebben hier jaren, week in week uit, vaak dagelijks voor getraind. Met heel veel gewicht en weinig herhaling per set. Het is heel lastig om grote spieren te krijgen als vrouw omdat het testosteron niveau van de vrouw 5 keer lager ligt dan het niveau bij de man. Daar moet je echt heel hard voor werken.  Met 2 a 3 keer in de week krachttraining, met gemiddeld gewicht en veel herhalingen, krijg je dat niet voor elkaar.

Dan de gouden tip. Je hoeft voor krachttraining niet uren te zwoegen in de sportschool. EMS training is een effectieve manier om jouw spieren te trainen in 1 a 2 x 20 minuten per week. Bij EMS training worden de spieren gestimuleerd en geactiveerd met elektroden. De elektroden zorgen ervoor dat de spieren 85 keer per seconde samen trekken. Door weerstand te bieden aan de contractie met eigen spierspanning tijdens eenvoudige oefeningen train je effectief en intensief het hele lichaam in 20 minuten. Je krijgt één op één begeleiding dus je weet ook zeker dat je effectief en optimaal traint. Uitproberen? Boek een gratis proeftraining. Meer informatie over Bodytec EMS training.  

Bronnen: https://overgang.info, https://www.dehormoonfactor.nl, https://www.vrouwenindeovergang.nl/meer-weten/voeding-en-lifestyle/

² Mosti, M. P., Kaehler, N., Stunes, A. K., & Hoff, J. (2013). Maximal strength training in postmenopausal women with osteoporosis or osteopenia. Journal of Strength and Conditioning Research, 2879-2886.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply